Het herstellen van uw auto wordt steeds duurder | 16 maart 2019


De man in een met olievlekken besmeurde overall die met een hamer de deuken uit de auto’s uit de buurt werkte: hij is er nog, maar het moment waarop ook dit beroep verdwijnt is dichtbij. Steeds meer oppervlaktes van auto’s bestaan uit kunststof. Daar valt weinig aan uit te deuken. Het vak van autoschadehersteller verandert vooral door de explosieve groei van elektronica waarmee auto’s, ook die in de lagere prijsklassen, tegenwoordig uitgerust worden.


Makkelijker en veiliger
Veel nieuwe auto’s hebben afstandscensoren en een achteruitrijcamera. Elektronica die de afstand tot uw voorganger meet, waarschuwt wanneer de afstand te kort wordt om veilig te kunnen remmen. Deze en vele andere voorzieningen maken de auto veiliger en comfortabeler.

Kosten reparaties stijgen explosief
Raakt de auto beschadigd dan leidt dit vaak ook tot schade aan de aanwezige elektronica. Veel van deze elektronische componenten kunnen niet meer gerepareerd worden. Bij schade wordt de component compleet vervangen. Een kapotte voorlamp bijvoorbeeld. Een paar jaar geleden kostte een nieuwe lamp, reflector en glas van een bepaalde auto circa €250,-. Tegenwoordig moet bij schade van het nieuwe model van hetzelfde merk, de totale lamp worden vervangen en opnieuw worden ingeregeld. De kosten hiervan bedragen dan meer dan €3.500,-. Eenzelfde soort schade betekent dus een 14 maal hogere kostenpost!

Systemen moeten op elkaar worden afgestemd
Een elektronisch component moet vaak nauwgezet worden afgestemd op andere onderdelen in de auto. Dit vereist dat de hersteller alle technische specificaties van alle componenten heeft en ook beschikt over apparatuur en software om deze gegevens te meten. De “ouderwetse” garage op de hoek kan dit vaak niet meer. Een trend in de autoschadeherstelbedrijven is dan ook dat bedrijven zich specialiseren in het herstellen van een of enkele type auto’s.

Hogere reparatiekosten leiden tot hogere premies
De kosten van reparatie stijgen op dit moment sterk. Dit leidt ook tot hogere premies voor autoverzekeringen. Bij vrijwel alle verzekeringsmaatschappijen zien wij dat de premies stijgen. Uiteraard volgen wij de markt scherp en wij kijken niet alleen naar de premies maar ook naar de voorwaarden. Een verzekeringsmaatschappij kan de stijging van de premie klein houden door in de voorwaarden meer beperkingen op te nemen. Wij vergelijken daarom altijd premies én voorwaarden.

Minder snel uit de allrisk
Wanneer in het verleden werd aangeven dat een auto na een ongeval total loss was, dan kreeg je op de foto’s in het schadedossier een zwaar beschadigde auto te zien. Tegenwoordig krijgen wij schadedossiers met foto’s van auto’s waar de schade ogenschijnlijk wel meevalt. Toch kan zo’n auto total loss zijn door de schade aan de dure elektronica. Wij geven dan ook in overweging om bij ons advies in te winnen wanneer u uw allrisk autoverzekering wilt omzetten naar een beperkt casco of alleen een WA-verzekering.

Schade? Vraag ons advies
Heeft u schade aan uw auto? Informeer ons dan direct. Wij zoeken voor u uit of deze schade met succes geclaimd kan worden bij uw autoverzekeraar. Vaak hebben verzekeringsmaatschappijen overeenkomsten met gespecialiseerde schadeherstelbedrijven. Schakelt u zo’n bedrijf in dan wordt uw beschadigde auto bij u opgehaald en na reparatie weer teruggebracht. Ook is de korting op het eigen risico lager.

Bent u niet zelf maar is een derde aansprakelijk voor de schade aan uw auto dan informeren wij u graag over de mogelijkheden om uw schade op de derde te verhalen. Uiteraard wensen wij u nog vele “schadevrije” kilometers. Maar sprong dat paaltje ineens toch voor uw auto toen u inparkeerde, aarzel dan niet en neem contact op met ons kantoor. Wij helpen u graag!

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief