Internetfraude. Is dit gedekt in uw verzekering? | 12 augustus 2017


In juli 2016 wordt de dame in kwestie telefonisch benaderd door een Engels sprekende man die zich voordoet als medewerker van Microsoft. De man geeft aan, dat de computer fouten bevat en dat hij zal helpen deze op te lossen. Het lukt de man om onder valse voorwendselen de computer over te nemen en vervolgens betalingen te doen via de bankrekeningen van de dame. In totaal wordt er op deze wijze ruim € 29.500 van de rekening ontvreemd. De dame in kwestie neemt haar bank kwalijk dat deze de ongebruikelijke betalingen heeft uitgevoerd.


De zaak komt bij de geschillencommissie Financiële Dienstverlening, maar die stelt de dame in het ongelijk. De geschillencommissie oordeelt, dat de dame juridisch grof nalatig is geweest door een onbekende toegang tot haar computer te geven. De bank hoeft het frauduleus opgenomen bedrag niet te vergoeden. Wilt u de hele uitspraak lezen? Dat kan via de volgende link https://goo.gl/VtNdaa

Dit type schade is ook niet gedekt op de verzekeringen die particulieren hebben afgesloten.

Onze tip is uiteraard om nooit in te gaan op telefonische verzoeken van derden om “iets” aan uw computer te doen. Bovendien is het van groot belang, dat zodra u merkt dat er ongeoorloofde opnamen plaatsvinden van uw bankrekening, u direct contact zoekt met uw bank. Hoe eerder u contact heeft met uw bank, hoe groter de kans is dat de onterechte betalingen nog kunnen worden geblokkeerd of worden teruggeboekt.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief